🔸فولادسازی را برنامه ریزی راه انداخت

🔸گفت‌وگو با مجتبی قارونی
مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت صنعت فولاد شادگان

🔸صنعت فولاد نقشی حیاتی را در توسعه اقتصادهای مدرن ایفا می کند. تولید فولاد مستلزم یک تلاش برنامه ریزی شده و هماهنگ است تا از تامین مواد اولیه، بهینه سازی فرآیند و تطابق محصول با استانداردهای لازم اطمینان حاصل شود.

🔸توسعه و برنامه ریزی اجزای اساسی صنعت فولاد هستند، زیرا سازمان را در دستیابی به اهداف خود توانمند ساخته تا با حضور رقابتی در بازار، تولید پایدار را تضمین کنند. تعیین اهداف استراتژیک، شناسایی فرصت ها، تخصیص بهینه منابع، مدیریت ریسک، افزایش کارایی عملیاتی، ارتقاء کیفی محصولات، توسعه نوآوری و اطمینان از پایداری تولید، از اهم اهدافی به شمار می آیند که توسط مدیران توسعه و برنامه ریزی در صنعت فولاد دنبال می شوند.

🔸مجتبی قارونی، مدیر توسعه و برنامه ریزی شرکت صنعت فولاد شادگان در گفتگویی تأکید کرد که آغاز فرآیند راه اندازی کوره فولاد سازی، مهمترین دستاورد وی و زیرمجموعه اش در سال 1402 بوده است. در ادامه مشروح مصاحبه این مدیر جوان را بخوانید.

🔸مهندس مجتبی قارونی یکی از دستاوردهای بزرگ واحد برنامه ریزی و توسعه در سال گذشته را شروع راه اندازی کوره کارخانه فولادسازی دانست و گفت: در آبانماه سال گذشته، First Arc کوره ذوب و در بهمن ماه اولین ذوب کوره را با موفقیت اجرا کردیم و اکنون، تکمیل خط ریخته گری را که در 2 ماه آینده به راه اندازی خواهد رسید، در دستور کار داریم.

🔸وی افزود: علاوه بر پروژه فولادسازی شماره 1 ، پروژه های خرد و کلان متعددی در دست اقدام است ؛ احداث فاز دوم مجتمع فولاد شادگان (مشتمل بر یک واحد احیاء مستقیم و یک واحد فولادسازی اسلب عریض)، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی، احداث کارخانه تولید آهک و افزایش ظرفیت کارخانه احیاء مستقیم موجود را می توان از اهم آنها برشمرد.
 
🔸مدیر توسعه و برنامه ریزی شرکت صنعت فولاد شادگان با بیان اینکه معیارها و شاخص های عملکرد واحد برنامه ریزی و توسعه مانند سایر واحدها توسط واحد راهبردی و با تایید مدیر عامل ابلاغ می گردند.، اظهار داشت: در واحد برنامه ریزی و توسعه این شاخص ها بصورت هفتگی بررسی و پایش می شوند؛ علاوه بر آن، هر 15 روز یک بار گزارش آن به مدیر عامل ارائه و در جلسه فصلی نیز گزارش شاخص های عملکرد فصل گذشته در حضور مدیران ارشد ارائه و مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرندکه بر اساس نتایج حاصله، مدیریت توسعه و برنامه ریزی توانسته است به اهداف مورد نظر دست یابد.
 
🔸مهندس قارونی یادآور شد که پروژه فولادسازی شماره 1، پروژه احداث فاز دوم مجتمع فولاد شادگان (مشتمل بر یک واحد احیاء مستقیم و یک واحد فولادسازی اسلب عریض)، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی، احداث کارخانه تولید آهک و افزایش ظرفیت کارخانه احیاء را می توان از عمده ترین و موفق ترین پروژه های واحد برنامه ریزی و توسعه دانست.
🔸وی افزود: بهره‌مندی شرکت از تیم فنی کارآمد و مشاوران متخصص افزون بر نظارت کارگاهی و پیگیری های مستمر از مهمترین عوامل موفقیت در اجرای پروژه ها بودند، به نحوی که پروژه های عقب مانده در سال های گذشته، اکنون به پروژه های پیشران بدل شده و در آستانه راه اندازی می باشد.

🔸قارونی خاطرنشان کرد که اهداف و چشم اندازهای بلندمدت شرکت به کمک واحد استراتژی به پروژه ها، اهداف و شاخصهای مشخص و قابل پایش بدل می گردند
مدیر توسعه و برنامه ریزی شرکت صنعت فولاد شادگان در پاسخ به این پرسش که چگونه مطمئن می شوید در مقایسهبا رقیبان داخلی و بین المللی همچنان رقابت پذیر هستید و می توانید پایداری خود را حفظ کنید ، گفت: راه اندازی واحد تحقیقات و بهینه سازی و انعقاد قرارداد با دانشگاه امیرکبیر و چندین شرکت دانش بنیان و برون سپاری فعالیت ها و پروژه های تحقیقاتی را آغاز کردیم و در این راستا چندین پروژه تحقیقاتی از جمله پروژه انتقال هیدروژن مازاد منطقه ویژه و استفاده از آن در واحد احیا ( پروژه فولاد سبز)، پروژه Ironpax یا ماشین لرنینگ واحد احیا، پروژه بازیابی حرارتی کوره قوس الکتریکی و مدول احیاء مستقیم علاوه بر پروژه استفاده بهینه از سرباره کوره ذوب را برون سپاری کردیم که هم اکنون در فاز مطالعاتی می باشند.

🔸مهندس مجتبی قارونی تأمین بودجه مورد نیاز طرح های توسعه را بزرگترین چالش پیش رو در پروژه های جاری برنامه ریزی و توسعه دانست و اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری‌های مجدانه مدیر عامل و همکاری واحدهای مالی و بازرگانی، جریان نقدینگی پروژه ها حفظ گردید؛ در واقع یکی از عوامل اصلی پیشرفت پروژه فولادسازی همین تأمین بودجه و تزریق به موقع نقدینگی در پروژه بوده است.
وی تحول دیجیتال و پیاده سازی سیستم IOT را به عنوان اهداف عمده در جهت افزایش سود عملیاتی شرکت معرفی کرد و یادآور شد: افزایش بهره وری و در نهایت افزایش سود شرکت را افزون بر دستیابی به اهداف بلندمت شرکت در برنامه داریم؛ به این منظور، سند تحول دیجیتال شرکت را با کمک مشاور تدوین و اهدافمان را بر مبنای این سند مدیریت و پیگیری می کنیم.

🔸مدیر توسعه و برنامه ریزی شرکت صنعت فولاد شادگان در پایان از حمایت های مدیر عامل و تلاش های بی دریغ زیرمجموعه خود در  راستای تحقق اهداف تولید و توسعه ی شرکت تقدیر کرد.

https://ssico.ir/?p=4353

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *